Wednesday, June 21, 2017

Behind My first PhD Journey

Dapat offer letter 14 Mei yang lalu, berangannya nak buat preleminary research sebelum register bulan September ni. Selepas Mesyuarat Pra-Jan pada bulan Mei yang lepas, ingatkan boleh la memulakan my first journey for PhD. Namun, sehingga hari ini saya masih tidak berkesempatan menyentuh lagi walaupun kemasukan pelajar-pelajar Diploma pada bulan September nanti. Angan-angan saya bermula bulan Mei 2017 ni, saya ingin meluangkan masa untuk preliminary research dalam bidang Optical Network. Saya jangkakan yang saya mempunyai masa yang agak panjang bermula bulan Mei sehingga Ogos 2017.

Dengan beban tugas yang agak banyak membuatkan saya tidak dapat lagi memulakan tugas saya sebagai bakal pelajar PhD. Saya mempunyai kumpulan SIG (Computing) yang aktif dalam penyelidikan bidang ‘engineering education’ di mana untuk tahun ini, kami banyak mensasarkan penerbitan (ICEED, ICEL, ICON, UTHM TVET journal) dan penghasilan econtent untuk geran ARAS beserta MOOC 450 (bagi kod ECE354). Selain itu, saya juga mempunyai kumpulan SIG (Computer Network) yang baru ditubuhkan (sebenarnya rebranding je) dan turut mensasarkan MOOC 450 (kod ECE242) sebagai KPI pertama SIG. Saya juga bertanggungjawab dalam mengkoordinasi program baru Diploma EE114 sebagai Ketua Unit Pembangunan Program Baru (UPPB) FKE UiTMCTKD. UPPB ni tak payah ceritalah skop tugas dia, sebulan buat bengkel selama 6 hari. 6 hari tu belum tentu complete kerjanya. 

Saya cuba organize tapi tak terurus jugak. Sebenarnya disiplin menjaga masa itu yang penting, namun kekangan yang saya hadapi tidak memudahkan untuk saya organize sebaik mungkin. Selepas ini saya harus mencuba supaya saya dapat menyelesaikan semua tugas saya dengan sebaik mungkin. Insya Allah. Walaupun saya bekerja dalam environment yang banyak menyakitkan hati, namun saya suka dan cinta tugas-tugas saya. Kerana itulah saya masih di sini. Semoga Allah memberkati kerja-kerja saya dan rakan-rakan saya yang lain. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger