Saturday, June 10, 2017

Link Resepi Bubur Lambuk Johor

Saya dah cuba resepi yang diambil daripada FB. Rasanya kurang 'kick'. Kalau bahan2 x cukup, sesuai la. Ni resepi bubur lambuk Johor, ada tambahan sikit, menggunakan rempah beriani, kurma', santan, sup bunjut, kacang kuda dll.

http://www.tiffinbiru.com/2013/02/bubur-lambuk-orang-johor.html

Cnp
Bubur lambuk yang ni agak berempah, sebab ada guna sup bunjut dan rempah beriani. Ada yang guna rempah sup atau soto, tapi cm lagi suka guna rempah beriani. Dicampur juga dengan kacang kuda dan kacang tanah (tak letak, stok habis..huhu). Kebiasaanya daging dicampurkan sekali, tapi sebab kat rumah cm ada yang tak boleh makan daging, cm ganti dengan isi ayam. Nak letak daging dan ayam sekali pun boleh. Sedap dimakan panas, kena pulak musim hujan macam sekarang ni. Dah bersedia? Resipi mudah seperti berikut dan satu lagi, cm syorkan guna beras siam untuk buat bubur, tapi kalau takde boleh pakai beras super tempatan....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan beras siam, cuci dan toskan
12 cawan air
1 cawan santan
1 helai daun pandan, simpul
2 batang serai, diketuk
1 camca besar penuh rempah kurma (Baba's)
1 kiub ayam
1 sup bunjut Adabi
1 cawan kacang kuda, rendam semalaman, toskan
1 cawan mix vege (karot. jagung, kacang pis)
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*(*kisar halus)
1 camca teh lada hitam, kisar halus
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
2 genggam pucuk paku merah yang siap disiang
Garam secukup rasa

BAHAN SAMPINGAN :-)
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Bawang goreng
Telur didadar nipis dan  mayang halus
Serunding secukupnya (cm guna serunding daging)
Sedikit serbuk lada hitam...

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan bahan kisar halus dengan rempah beriani, kacau rata hingga menjadi pes. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga dan serai hingga harum. Masukkan pes rempah dan kacau hingga pecak minyak. Masukkan beras, gaul rata dan masak sekejap.
  2. Tuang air, masukkan daun pandan, sup bunjut, kiub ayam, kacang kuda (toskan) dan isi ayam. Kacau rata dan masak hingga beras kembang menjadi bubur dan kacang kuda empuk. Tambah mix vege, serbuk lada hitam dan garam secukup rasa. 
  3. Masuk santan, kacau dan jika suka cair, boleh tambah sedikit air. Akhir sekali masukkan daun pucuk paku merah, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bubur lambuk dengan bahan2 sampingan. Sedap dimakan panas..

No comments:

Post a Comment

Maksud Doa Dhuha

“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu , keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanMu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh”