Thursday, September 6, 2018

National Debt

Benarlah ramalan, hutang RM1 trilllion dijadikan alasan untuk tidak memberi... Saya tidak tahu apakah misi Tun M? Hakikatnya kemungkinan ketiadaan dana kerana pemberian BR1M hasil daripada GST.

Kalau anda belajar ekonomi, anda tidak menggunakan term 'hutang' untuk mewakili RM1 trillion ini. Saya cadangkan guna term 'tanggungan' instead of 'hutang'. Kalau tak silap, ahli-ahli ekonomi memanggilnya hutang dan liabiliti. Saya ikuti fb Abdul Rahman Kamis untuk mengetahui hal ehwal ekonomi yang mana saya langsung tiada ilmu bidang ini.


Jadi di mana hutang PTPTN anda berada? Government gurantees ye... So termasuk situ la... Jangan kata kerajaan terdahulu je yang buat hutang, anda pun tergolong juga... Ops, nampak macam saya ni pro-BN pula... maaf ye, saya suka politik akademik. Yang betul, betullah. Yang salah, salahlah... tanpa mengira parti... Saya bukan macai ataupun mahacai. Namun, ada perkara yang tiada betul atau salah, tetapi punya pro and kon... So untuk ini sediakan hujah yang kukuh.

BR1M dikatakan rasuah sedangkan bagi saya itu adalah perkongsian hasil kerajaan kepada rakyat yang memerlukan. Bantuan zakat tak cukup/mungkin tak layak, so this is the best way. Tapi yang ni guana? ↓


Honestly, saya belajar politik dahulu, demokrasi adalah 'rasuah'. Kau undi aku, aku beri kau sesuatu. Tapi konsepnya mudah, "kau undi aku dulu, baru aku beri kau sesuatu", bukan "aku bagi kau ni, kau kena undi aku tau.." 



1 comment:

  1. Yang tak de ilmu ekonomi ni janganlah terima bulat2 statement spt ini dan mana2 yang mengelirukan. Cuba belajar daripada yang berilmu, X kisahlah dia pro mana2 pun. Yang penting ambil isi dan ilmunya itu.

    ReplyDelete

Powered By Blogger