Monday, September 3, 2018

Saya gagal berniaga

Saya tidak punya minat dalam bidang perniagaan. Pernah juga mencuba, tetapi boleh dikatakan gagal. Saya tiada asas perniagaan, namun boleh belajar. Tapi disebabkan tidak berminat, saya tidak meneruskan perniagaan. 
Fokus saya adalah lebih kepada mendalami bidang saya sekarang. Ia bukanlah bidang yang boleh dipelajari dalam masa sehari/seminggu/sebulan. Ia memerlukan komitmen yang tinggi. Walaupun bidang tumpuan saya ini tidak mendatangkan duit poket, Alhamdulillah saya bersyukur dengan ilmu sezarah yang saya perolehi.
Memandangkan 'entrepreneurial' kini menjadi trend rentetan daripada ketidakmampuan kerajaan memberikan peluang pekerjaan yang banyak kepada rakyat, agak sukar untuk saya aplikasikan keusahawanan dalam bidang ini. Honestly, entrepreneur bidang ini adalah kontraktor dan konsultan, juga pengilang (manufacturer). Jerung belaka ni!!! Kau ingat bidang engineering ni modal RM50 ke?

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger